Det har blivit som ett utnötningskrig på två fronter där Ukraina försöker utmatta Rysslands resurser av olika slag och även den ryska befolkningen genom sin långdistanskrigföring, riktar Ryssland in sig på att försöka utmatta Ukrainas försvar längs gränsen som skiljer Donetsk från resten av Ukraina.
Ryssland nöter träget på med sina anfall in mot den ukrainska försvarslinjen och verkar nu ha riktat in sig på staden Kostiantynivka som man försöker ge sig på på samma sätt som man gjorde med Pokrovsk innan den föll i ryssarnas händer. Man skickar små grupper av infanterister in i städerna och etablerar små fickor av kontroll tills man till slut har kontroll över hela stadens som vi det laget i princip är helt sönderbombad.
Enligt den ukrainska fristående övervakningsgrupperingen Deepstate har ryssarna dessutom utvecklat sin teknik för att spåra och slå ut drönarpiloter och avskjutningsramper på den ukrainska sidan, vilket ger större utrymme för ryskt artilleri och infanteri.
Ryssarna gnetar på vid fronten samtidigt som Ukraina satsar allt mer på sin långdistanskrigföring som bland annat skall se till att bränsle och andre resurser får allt svårare att nå fram och försörja de ryska krigförande förbanden.
Antagligen är det en tid mot klockan för båda sidor. Även utökade och mer effektiva sanktioner begränsar ryssarnas kapacitet och uthållighet.
De rapporter vi får från kriget i Ukraina uppmärksammar mest de lyckade bombningar man gör med drönare och missiler långt in på ryskt territorium. Det ger ett intryck av att Ukraina håller på att vända krigslyckan. Tyvärr är det nog inte sanningen. Det kan i stället vara så att i brist på förmåga att trycka tillbaka ryssarna vid fronten, trappar man upp långdistansbeskjutningen i stället. Både för att skada ryssarna men också för att ge omvärlden intrycket och hoppet att nu går kriget Ukrainas väg och att man då också lättare kan få ökat stöd.
Det kan vara så att det är Ukraina som just nu ligger riktigt illa till. Jag läste en rapport som menade att militära teorier säger att Ukrainas förluster i förhållande till sin storlek nu närmar sig en gräns där man inte längre kan fylla på sina styrkor i samma takt som man får skadade och dödade vid fronten.
Att när man kommer till en viss mängd förluster i förhållande till folkmängden tryter antalet soldater vid fronten till slut så mycket att hela krigskåren demoraliserar och inte tycker att det är någon idé att strida vidare. Teorin sades visa att Ukraina närmar sig den punkten någon gång under slutet av detta år.
Rapporter från fronten talar också om just detta, att det blir allt svårare för Ukraina att fylla på med nya soldater, bland annat drönarpiloter.
Enligt beräkningar som gjorts har Ukraina förlorat cirka 180.000 soldater och ryssarna ungefär dubbelt så många. Men å andra sidan har Ryssland en befolkning på 143 miljoner medan Ukraina nu har en befolkning på kanske 35 miljoner efter att förlorat Krim, de ryska enklaverna samt cirka nio miljoner på flykt utanför landets gränser.
Den ukrainske presidenten Zelensky har på senare tid gång på gång lyft frågan om nya fredsförhandlingar samtidigt som landet ökat sina angrepp på Ryssland med långdistansvapen.
Det kan tyda på att det är Ukraina som just nu ser en katastrof närma sig om det inte blir en fred eller ett eldupphör inom de närmaste månaderna.
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!


