Återigen drabbas resenärer på den svenska järnvägen när den slitna anläggningen inte orkar med den i dag täta trafiken. Regeringen drog i nödbromsen när man tillträdde och stoppade i princip alla planerade nyinvesteringar. Nu skulle man i första hand se till att den befintliga anläggningen fungerar.
Problemet är att en stor anledning till att den befintliga anläggningen inte fungerar är att trafiken har ökat och ökar år från år utan att man har investerat i mer spår för att öka kapaciteten. I själva verket är det så trångt på järnvägen att man inte kan göra de massiva underhållsåtgärder som behövs utan att den dagliga trafiken störs alldeles för mycket. Det gör att man inte egentligen kan se någon tidpunkt när underhållsskulden är avbetad.
Ett rött skynke för den nuvarande regeringen och Tidöpartierna har varit de planerade höghastighetsbanorna, som egentligen är nya stambanor för att öka kapaciteten och förbättra effektivitet för den svenska järnvägen. Näringslivet är mycket kritiska till att järnvägslänken från norra Sverige ned förbi Stockholm och ned mot Malmö och kontinenten inte finns med i några planer. Den behövs inte minst när de nya järnvägsförbindelserna byggs i tunnlar och broar över Bälten i Danmark.
Tyvärr har Moderaterna och de övriga i regeringen uppenbarligen tappat kontakten med näringslivet och deras behov, säkerligen i stor utsträckning påhejade av Sverigedemokraterna som inte förstår att järnväg behövs framförallt för de långväga transporterna för näringslivets skull men också i allmänhet för att minska trafikens klimatskadliga utsläpp.
Det är ingen fråga av betydelse för Sverigedemokraterna, som alltså både förhindrar ett effektivt klimatarbete och nödvändiga investeringar för näringslivets konkurrenskraft och tillväxt. Vilket alltså också blivit regeringens politik.
Det tog väl ett par år in i regeringsperioden innan de kunde backa från beslutet att avbryta bygget av regionalt viktiga ny järnvägslänken mellan Borås och Göteborg via Landvetter. Även Sverigedemokraterna måste väl till slut också förstå att nya stambanor behövs för att öka kapaciteten både för persontransporter och god på den svenska järnvägen. För tillväxtens och miljöns skull.