OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Västskustskuta i ny skepnad

2020-11-05 Det vackra briggen Eye of the Wind prydde för en tid hamnen på Eriksberg i Göteborg. Segelfartyget har en brokig historia och hade under en tid hemmahamn i Stockevik och Grundsund under namnen LL 36 Merry och LL 36 Ros-Marie.

Det är Corona-tider och charterbranchen är en av de hårdast drabbade. Briggen Eye of the Wind är inte förskonad från detta och ligger nu mest stilla och fram till helt nyligen  i hamnen på Eriksberg i Göteborg.
Hamnen börjar nu att se ut som den kulturbåtshamn man vill skapa där med ett flertal segelfartyg längs kajerna.
På Eye of the Wind arbetar besättningen under stillaliggandet med underhåll av olika slag. Inte minst riggens olika detaljer ses över. En av de som sysselsätts med detta är Nadja Carstens från Danmark. Hon seglar som volontär i besättningen och tillsammans med Anton Behrman från Tyskland klänger hon upp och ner i riggen.
– Vi har varit i Östersjön och seglat hit via Tyskland och Danmark, berättar hon.
Själv har hon snart seglat färdigt och skall tillbaka till Danmark om någon vecka. Hon berättar att som volontär får man fritt uppehälle på fartyget. Hon har också erfarenhet sedan tidigare.
– Jag har seglat på flera danska fartyg, berättar hon.
Ägare till fartyget är idag Forum Media Group i Tyskland men är registrerat i Storbritannien.
Fartyget tar 12 passagerare och har en besättning på 10 personer. För passagerarna finns 6 hytter med två kojer i varje, och 4 hytter med 10 kojer för besättningen.
Bland utrymmena finns en nedre salong med bibliotek och en övre salong med byssa för måltider.
I företagets planering ligger för 2021 framförallt seglingar i Östersjön, Kattegatt och Skagerack. Hon är tillgänglig för charter både för privatpersoner och företag och man kan boka hyttplats också som enskild. Eller kanske som Nadja segla som volontär.
Eye of the Wind har en lång historia varav en stor del har varit förlagd till Sverige och Västkusten. Hon byggdes i Tyskland 1911, köptes till Kalmar 1924, kom därifrån först Stockevik och sedan Grundsund och gick i fraktfart och på Islandsfiske som Merry och Ros-Marie.
I början på 70-talet verkar det som om hon var nära att skrotas, men räddades när hon köptes till England och byggdes om till segelfartyg igen.
Hon har sedan dess uppenbarligen gjort sig ett namn som ett av de vackrast kvarvarande seglande segelfartygen.

Publicerad: Uppdaterad:
Göran Nyberg,
Nyhetsarkiv