Johan Källsson på Thunbolagen framför deras fartyg Tuna som här lossar cementklinker i Lidköping. Foto: David Nyberg

Höjda avgifter för Vänersjöfarten

Lastbilstrafiken gynnas när båttransporter på Göta älv och Vänern blir dyrare

2019-03-22 Trots bred politisk enighet om vikten av att flytta över godstransporter från lastbil till båt händer just nu inte mycket. Det blir inte bättre av den nya avgiftsmodellen som infördes för drygt ett år sedan som till och med ger motsatt effekt. Genom att istället vidta åtgärder för att underlätta för närsjöfarten skulle stora mängder gods kunna flyttas över till sjötransporter. Det förklarar Johan Källsson på Lidköpingsbaserade Thunbolagen i veckans nummer av Västsverige.

Genom att införa samma regler och avgiftssystem som många andra EU-länder har skulle exempelvis pråmfartyg i Vänern och Göta älv kunna bli mycket mer konkurrenskraftiga gentemot lastbil även i Sverige, menar Johan. Han berättar också om hur de tänker framåt nu när bygget av den nya lägre Hisingsbron i Göteborg kommit en bra bit på väg. Du kan också läsa om att Thunbolagen så smått har börjat att testa att flagga svenskt igen nu när de svenska myndigheterna har bättrat sig på det området.

Dessutom berättar Johan om företagets miljardinvestering på tio nya miljövänliga oljetankers. En av dem seglar redan nu med svensk flagg och med hemmahamn på Donsö.

Publicerad: Uppdaterad:
David Nyberg,
Nyhetsarkiv