Tunneln vid Ljungskile har kortats något och projektledaren Jonathan Isaksson studerad den bergskärning som kommit i dagen när den nya södra tunnelportalen flyttats några meter in. Ovanför syns de metallspont som nu stöttar markplanet ovanför. Foto: Göran Nyberg

Tunnelprojektet håller tidsplanen

Klart för trafik på Bohusbanan från 1 januari 2025

2024-11-17 Efter återstarten av renoveringen av tunnlarna på Södra Bohusbanan och ny tidplan är man nu i slutfasen av arbetet.

 

 

– Efter årsskiftet skall trafiken på den här delen av Bohusbanan börjar rulla igen, säger projektledaren för tunnelrenoveringarna, Jonathan Isaksson.

Arbetena med den genomgripande renoveringen av hela järnvägsanläggningen på sträckan Uddevalla – Stenungsund började i april 2023 och man räknade med att vara klara under vintern 2024, både med kontaktledningsbyte och tunnelrenoveringar.

– Det visade sig dock att den uppskattade bergkvaliteten och de beräknade schaktmassorna skiljde sig väsentligt från verkligheten så vi fick helt enkelt göra en ny tidsplan, berättar Jonathan Isaksson som varit projektledare för tunnelrenoveringen sedan starten.

 

Nya tidsplanen

Den nya tidsplanen innebar att slutpunkten för arbetet med tunnlarna i stället sattes till hösten 2024 med banan klar för trafik från 1 januari.

– Vi håller tidsplanen. Det vi har kvar nu är mindre arbeten på Ljungskiletunneln och ett betonggalleri vid Lahaga i närheten av Hällungen, säger Jonathan Isaksson.

Sammanlagt är det tio tunnlar och detta betonggalleri som ingått i arbetsuppgifterna för projektet med tunnelrenoveringarna. Inte mycket har gjorts med tunnlarna sedan de byggdes.

– Det har gjorts några mindre arbeten, annars är de som de såg ut när de byggdes för 120 år sedan, berättar Jonathan Isaksson.

 

Järnvägsanläggningen

I det parallella projektet med byte av kontatkledningar byts i princip allt ut på järnvägsanläggningen utom spår, syllar och bädd. Detsamma kan man säga gäller för tunnelrenoveringen.

– Vi har rivit ut alla gamla betongkonstruktioner och ersatt med nytt, säger Jonathan Isaksson.

Alla tunnelportaler, valv och stödmurar har rivits. Man har börjat förstärkningsarbetena med att borra in bergbultar genom de gamla konstruktionerna för att förhindra att bergsblock skulle följa med vid utrivningen.

När allt har rivits ut har man kompletterat med ytterligare bergbultar om det behövts och därefter lagt på ett eller flera lager med sprutbetong som sedan vid behov återigen förstärkts med bergbultar.

Alla tunnlar har också fått nya portaler i betong. Där det behövts har man ersatt gamla stödmurar med nya.

– På vissa ställen har vi också ersatt gamla betongvalv inne i tunnlarna med nya men ofta ersätts valven med bergförstärkning, säger Jonathan Isaksson.

På halvfart

I takt med att tunnelprojektet blir klart tar kontaktledningsgrupperna vid och genomför sina arbeten i tunnlarna. Det projektet har fått gå på halvfart medan man inväntat färdigställandet av tunnelrenoveringen.

När tunnelprojektet är klart räknar man med att det har kostat 1 323 miljoner. Kontaktledningsbytet beräknas ha kostat 300 miljoner kronor när det är klart.

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv