Johan Trouvé är en ljungskilekille som inte ger upp så lätt. Tillsammans med ett gäng kompisar från orten strax söder om Uddevalla gör han en svensk klassiker vart femte år. De har gjort den fem gånger hittills. Ett mellanår som det här satsar han på en Ironman i Kalmar som mål. Han har satt på lite grövre däck på tävlingscykeln så att han nu skall börja pendla de två milen mellan Lerum och Göteborg på cykel varje dag.
På jobbet som VD på Västsvenska Handelskammaren har Johan Trouvé sedan starten givit uttryck för ett starkt framtidsfokus. Ett framtidsfokus som lyfter fram Västsverige som en region på Sveriges framsida, även om det inte är det uttryck han själv använder. Men han pratar gärna om regionen Köpenhamn – Malmö – Göteborg – Oslo och dess möjligheter.
– När tunneln Rödby-Femern är klar har Malmöborna närmare till Hamburg än till Stockholm. Köpenhamn arbetar nu för regionen Greater Copenhagen där Skåne och Halland nu anslutit sig. Gränsen till Köpenhamn går därför nu i Billdal. När Göteborg också går med är vi i ett sammanhang som gör oss betydligt mer intressanta än Stockholm, menar Johan Trouvé.
Han säger att stockholmarna, och inte minst Handelskammaren där, ser de här hoten mot den egna regionen.
– Det är därför de för en kampanj mot höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg, säger Johan Trouvé. Han beskriver hur höghastighetsbanan planerar att dras via Jönköping, Borås och Landvetter.
– Plötsligt får Norrköping och Linköping närmare till Landvetter än till Arlanda, konstaterar han. Johan Trouvé säger att en höghastighetsbana också skulle skapa ökad järnvägskapacitet för gods på den befintliga stambanan. Gods som bland annat skall gå på den kommande elektrifierade dubbelspårsbanan ut till Göteborgs hamn.
VD på Handelskammaren ser också gärna en fortsättning på Bohusbanan in i Norge.
– Bygger man dubbelspår till Uddevalla är det den enda vettiga. I Bohuslän finns ett resandeunderlag som man inte hittar i Dalsland, menar han.
I Göteborg och Västsverige har de senaste åren rått en högkonjunktur av sällan skådat slag.
– Vi haft den högsta BNP-tillväxten och den lägsta arbetslösheten i Sverige, säger Johan Trouvé.
Han menar att den dels beror på alla infrastrukturprojekt och andra byggprojekt inte minst i Göteborg, men också på att näringslivet i övrigt gått på högvarv, exempelvis Volvo Cars och AB Volvo. Men så har coronakrisen kommit och allt har stannat av, först framförallt inom handel och besöksnäring, men sedan väldigt mycket mer när båda Volvoföretagen och SKF stänger ned.
– Och det för med sig konsekvenser. Man säger att ett volvojobb skapar 3-4 jobb runtom på olika sätt. Man har sagt upp 5.000 konsulter exempelvis, säger Johan Trouvé. Han lyfter framförallt fram konsekvenserna för de små företaget.
– De stora företagen har ofta möjligheter att klara sådana här kriser på flera sätt. Men de små företagen som plötsligt står med noll kronor i intäkt och kanske 100.000 kronor i utgifter varje månad, får problem med en gång. Många välskötta familjeföretag blir utsatta inom mycket kort tid på ett helt annat sätt än vid exempelvis den senaste finanskrisen, säger Johan Trouvé.
Så för deras skull hoppas han att samhället hittar sätt att se till att klarar sin likviditet under krisen så att företagen finns kvar när det börjar ljusna igen. För han är optimist och hoppas att de tecken man ser innebär att Sverige kan komma att klara sig lite bättre än utlandet.
– Det finns prognoser om att vi är igenom det mesta i slutet av april eller i maj. I så fall kan vår besöksnäring få glädje av att svenskarna stannar hemma den kommande semestern spenderar sina pengar här, säger Johan Trouvé.
– Då har vi förlorat tre – fyra månader och det är ett avbräck men inte något som vi inte klarar oss igenom, säger Johan Trouvé.
Förutom de stora företagen Volvo Car, Volvo AB och SKF, lyfter han fram Astra Zeneca och Life Science.
– Det är väldigt mycket som händer där. Just nu bygger man ett antal byggnader för start-up-företag som kallas Co:Co med plats för 6.000 – 7.000 arbetsplatser. Det var Leif Johansson som gjorde det möjligt för sådana företag att flytta in och använda sig av Astra Zenecas infrastruktur med lab och liknande. Det har blivit en succé, säger Johan Trouvé.
Ett för alla synligt tecken på högkonjunkturen i Göteborg är alla byggprojekt. Johan Trouvé bara radar upp en mängd spektakulära byggen som är på gång.
– Nu byggs exempelvis det som kommer att bli Sveriges högsta kontorsfastighet av Peab. Det rekordet kommer man emellertid bara att inneha under ett antal månader för strax därefter byggs ett ännu högre hus i Gårda, berättar han.
Karlatornet är känt och det skall bli 72 våningar även om det fortfarande finns osäkerhet kring genomförandet. Vid Svenska Mässan planerar Hotell Gothia sitt fjärde torn som kommer att få de andra att se små ut. Det blir 40 våningar jämfört med de andras 29. Vid nya Hisingsbron byggs Platina-huset med 100.000 kvadratmeter bland annat för ett Scandic Hotell. Man kommer att kunna gå från bron direkt in i huset. Hisingsbron skall stå färdig 2022. Liseberg bygger ut med både med hotell och vattenland. Volvo bygger ett spektakulärt World of Volvo, dit man också flyttar sitt museum, i anslutning till Liseberg. Vid Landvetter bygger man nu ett nytt hotell och det kommer att bli nya områden för köpcenter. Man har färdigställt tre nya gater. Den nya Marieholmstunneln som skall avlasta Tingstadstunneln är klar i december.
Någon linbana blev det inte över till Lundby som det var tänkt.
– Jag tror man kommer att ångra sig. Volvo samlar koncernens tjänstemän till Lundby och kommer att att öka från 5.000 arbetsplatser till 14.000 där ute. Det kommer att finnas 70.000 arbetsplatser längs den tänkta linbanesträckan och som skall servas med kommunikationer. Man kommer antagligen att behöva både ny tunnel, bro och den här linbanan, säger Johan Trouvé.