Klassrumsföreställningen Dilemma är en interaktiv föreställning där publiken bestämmer handlingen. Fotograf: Lina Ikse

Publiken styr handlingen i ”Dilemma”

Premiär för interaktiv klassrumsteater

2019-02-08 Regionteater Väst är Sveriges största turnerande scenkonstinstitution för barn och unga.
Idag fredagen den 8 februari var det premiär för en av vårens skolföreställningar. ”Dilemma” är en interaktiv föreställning där publiken bestämmer handlingen helt och hållet.

Regionteater Väst uppdrag, som kommer från Västra Götalandsregionen och Uddevalla kommun, är att göra dans- och teaterföreställningar som riktar sig till barn och unga mellan 6-16 år och att turnera i hela Västra Götaland. Regionteater Väst spelar främst skol- och klassrumsföreställningar då en viktig del av det demokratiska uppdraget är att spela i skolorna, för alla, oavsett bakgrund eller tidigare erfarenhet av scenkonst.

Interaktiv klassrumsteater

Klassrumsteatern ”Dilemma” riktar sig till elever i högstadiet, och hade premiär på Regionteater Väst i Uddevalla fredagen den 8 februari. Förutom en skara inbjudna vuxna personer var det elever i årskurs 7 från Norgårdenskolan som fick ta del av den första visningen av den interaktiva föreställningen.

Peter Elmers står för regin i ”Dilemma”, som beskrivs som ett live-dataspel som händer mitt i klassrummet. Den handlar om livets alla val och om den ångest som de kan framkalla, men också om en värld där man kan få slippa att ta ställning. Eleverna får en mentometerknapp när de går in i klassrummet och sedan väljer de vilka val skådespelarna ska göra.

Nästan direkt kommer det första valet, som handlar huruvida 25-åriga Max ska snooza eller gå upp när väckarklockan ringer. Eleverna från Norgården väljer ”snooza”. När de sedan får välja om Max ska sticka ut eller smälta in i mängden vad gäller klädvalet väljer 93 procent ”sticka ut”. Jag önskar att jag kunde skriva att det gjorde mig positivt överraskad, att eleverna medvetet valde att Max skulle gå sin egen väg utan att tänka på att smälta in i mängden. Men efter att ha sett hela föreställningen och vilka val eleverna gjorde tror jag snarare det handlade om att Max liv skulle bli lite roligare, pinsammare och jobbigare. De unga hade en chans att bestämma handlingen och vad de själva ville se, kanske tänkte de inte så mycket för stunden på om valen skulle få konsekvenser eller liknande.

Vissa val var enkla och triviala medan andra var svårare, där Max och publiken ställdes för djupa moraliska dilemman. Som när frågan om att rädda ett barn eller fem arbetare kom. Eller frågan: ”Om du skulle bli erbjuden en miljon i krediter i utbyte mot att någon någonstans i världen, ingen du känner, mördades utan att du skulle kunna kopplas till mordet. Vad skulle du göra?”

Välja själv eller inte?

I slutet av föreställningen fick eleverna göra ett sista val, vilket jag personligen skulle säga var det viktigaste valet av dem alla. Det handlade om att få veta innehållet i en mystisk låda men det valet skulle också innebära att avsäga sig sin fria vilja. Det andra valet var att Max kunde lämna lådan utan att få veta innehållet, gå tillbaka till sitt vanliga liv och därmed friheten att göra sina egna val igen. Svaret eleverna gjorde fick den vuxna publiken att dra efter andan och kommentaren ”detta gör mig pessimistisk inför framtiden” hördes medan någon annan menade på att det inte var någon stor grej.

Personligen kan jag hålla med båda sidorna. Trots allt så var det elever i årskurs 7 som just denna dag gjorde valen, när en annan grupp elever trycker på sina mentometerknappar kanske berättelsen blir helt annorlunda. Samtidigt kunde jag inte själv låta bli att tycka det kändes skrämmande att så många av dagens unga faktiskt skulle tycka det vore skönt att slippa välja själva. Men å andra sidan är det ju just deras eget val att tycka så och det är väl ändå det viktigaste i slutändan.

Föreställningar under våren

Efter Hamlet – Premiär 5 februari. Skolföreställning. Offentliga föreställningar den 9 februari kl. 11 (ingår i Lördagsbarn) och kl. 13 samt den 12 mars kl. 11.30 på Regionteater Väst, Borås. Även den 18 maj kl. 11 på Backa Teater, Göteborg.

Dilemma – Premiär 8 februari kl. 10.30 på Regionteater Väst, Uddevalla. Skolföreställning.

100 sätt att laga barn – Premiär 8 februari kl. 12.30 på Regionteater Väst, Uddevalla. Skolföreställning. Offentlig föreställning den 9 mars kl. 11 på Regionteater Väst, Borås (ingår i Lördagsbarn).

Förvandlingen – Muodonmuutos – 22 februari kl. 19 på Regionteater Väst, Uddevalla. Gästspel, arr: Uddevalla Riksteaterförening.

Dans L’Engrenage – 7 mars kl. 19 på Regionteater Väst, Uddevalla. Gästspel, arr: Uddevalla kommun.

I mellan – 13 mars kl. 19 på Regionteater Väst, Uddevalla. Gästspel, arr: Uddevalla Riksteaterförening

Hopp och Hinder – Urpremiär februari 2018, spelas våren 2019. Skolföreställning. Offentlig föreställning den 16 mars kl. 11 på Regionteater Väst, Uddevalla.

R.OSA 10 Exercises For New Virtuosities – 6 maj kl. 19 på Regionteater Väst, Uddevalla. Gästspel, arr: Uddevalla kommun.

Publicerad: Uppdaterad:
Johanna Nilsson,
Nyhetsarkiv