Den gamla Ägirfärjan rustas nu upp på Hällevikstrands varv på Orust för att sättas in i trafik i Sotenäs. Foto: Göran Nyberg

Magasinetfärjan Ägir får nytt liv

Rustas upp och får elmotor för åretruntverksamhet i Sotenäs

2025-05-06 Nu skall gamla Smögen- och Magasinetfärjan Ägir få ett nytt långt liv. På Hällevikstrands varv på Orust rustas hon upp och får fossilfri drift med elmotor och batterier. En plan är att hon skall kunna gå på turlista mellan Smögen, Kleven och Kungshamn hela året.

En drivande kraft i det här projektet, för det är ett EU-projekt, är Janne Bark som startade först Musselbaren i Ljungskile och sedan också en restaurang med samma namn och koncept i Smögen.

– När jag startade här i Ljungskile renoverade jag det gamla klocktornet i stället för att bygga nytt. Den framgångssagan jag varit med om här har givit mig en insikt om hur viktigt det kan vara med kulturell förankring och historia, säger Janne Bark.

Båten Ägirs senaste stora uppgift var att transportera festglada människor mellan Smögenbryggan och restaurang Magasinet på andra sidan den gamla hamnen i Smögen. Det kunde också ha blivit Ägirs sista uppgift. Sedan 2008 har hon legat vid Hällevikstrands varv och sista tiden hållits flytande med hjälp av länspumpar.

Hon byggdes 1936 på Bröderna Olssons Varv på Studseröd vid Gullmarn i Skredsvik i Uddevalla kommun. Hon skulle sättas in i passagerartrafik mellan Smögen och Kungshamn men för säkerhets skull byggdes hon med skrov som en fiskebåt om man skulle komma fram till att det hon skulle syssla med någon gång i framtiden. Det passade ju också bra med tanke på att varvet i Studseröd var ett av varven i Sverige som specialiserat sig på och just byggt väldigt många av de fiskebåtar i trä vi tänker på i samband med den gamla fiskeflottan i Bohuslän.

Men det blev bara person- och posttransporter för Ägir. Fram till Smögenbron byggdes fraktade hon folk, post och varor mellan ön och fastlandet i Kungshamn och fungerade dessutom som skolskjuts under flera år. Därefter från 80-talet och framåt satte hon spår i det uppväxande släktet i feståldrar som Magasinetfärjan på Smögen.

– Det lär har varit någon av de dyraste färjeturerna som funnits om man räknar kostnaden per meter för passagerarna, säger Janne Bark.

Men när Magasinets era tog slut och byggnaden rivits så upphörde också verksamheten för Ägir och hon har alltså legat still och hjälpligt hållits i stånd vid Hällevikstrands varv i många år. Samtidigt har Janne Bark alltså startat en Musselbar även i Smögen och det i princip på den plats där Magasinet låg.

Och med Janne Bark i ledningen för ett projekt för den gamla Magasinetfärjan fick man ihop en finansiering på 3,5 miljoner kronor för att rusta upp Ägir. Det handlar om ett projekt i Leader-programmet, som riktar in sig på åtgärder som skall bidra till en levande landsbygd.

– Avgörande för att få ihop projektet var att det skulle ske med hållbarhet i fokus och med målet att Ägir skall vara en resurs för befolkningen i Smögen och Kungshamn under hela året. Det handlar om att bidra till att kalla bäddar blir varma och ett levande lokalsamhälle året om, berättar Janne Bark.

Målet är därför passagerartrafik året runt på linjen Smögen-Kleven-Kungshamn.

– Dessutom skall hon certifieras för trafik till exempelvis till Hållö, Bohus Malmön och Hunnebostrand. Hon skall också kunna chartras för olika beställningar som bröllop och fester, säger Janne Bark.

I dagarna var det dags för sjösättning efter en tids upprustning på slipen på Hällevikstrands varv. Elmotor, batterier och nytt styrsystem skall finjusteras och en hel del arbeten med att utrusta båten för trafik återstår.

Ägir ägs nu av den Ideella föreningen Magasinetfärjan Ägir i det bolag som ägt båten tidigare och som överförts till föreningen.

Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv