Hyllplatsen för honung från Nolhaga bigård har markerats upp med Det bästa från trakten, för att underlätta för kunderna att hitta de lokalproducerade varorna, berättar butikschefen Annelie Hjerth. Foto: David Nyberg

Kraftig ökning av lokalproducerat

Målmedvetet arbete gav snabba resultat för butiker i väst

2019-12-12 På två år har försäljningen av lokalproducerade varor i Ica Maxi-butikerna i Västsverige ökat med 94 procent. Annelie Hjerth på Ica Maxi Torslanda har gått all in för att stötta producenterna i närområdet.

Våren 2017 inledde de 15 Ica Maxi-butikerna i Västsverige ett samarbete för att stötta varandra i arbetet med att öka försäljningen av lokalproducerade varor. De har tillsammans satt upp mål och planer och bland annat tagit fram ett gemensamt manér, Det bästa från trakten, som de använder för att lyfta sortimentet i respektive butik.

Butikerna inom Ica Maxi Väst-gruppen följer upp resultatet varje kvartal och har på bara två år nästan fördubblat försäljningen av lokalproducerade varor. Med 94 procent har nämligen försäljningen av lokala varor ökat i gruppen som helhet, enligt siffror från Ica. En av butikerna som lyckats bra med det här arbetet är Ica Maxi Torslanda på Hisingen.

Annelie Hjerth som är butikschef på Maxi Torslanda berättar att Ica Maxi Väst startade upp det här arbetet för att att stötta de mindre lokala producenterna runt om i regionen, och göra det enklare för dem att ta kontakt med, och få in sina produkter i butikerna.

Gör ni det här främst för att ni uppmanas av Ica centralt att stötta lokala producenter, eller är det ett arbete som ni själva brinner för?

– Varje Ica-handlare får självklart göra som den vill, men man uppmanas ändå att jobba med det lokala eftersom det är en stor del av Ica:s program. Vi har i alla fall gått all in, för vi vill verkligen jobba med våra lokala producenter. Både för att det är roligt och för att vi vill främja de lokala producenterna. Att de ska ha nära till att leverera sina varor och för att de ska överleva, säger Annelie.

Amanda Hellman, försäljningschef för färskvaror. Foto: David Nyberg

Hon berättar att en del i det här arbetet är ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, vilket har resulterat i bland annat lokala matmässor runt om i regionen som representanter från Maxi-butikerna har deltagit på.

– Då har vi fått komma dit och träffa lokala producenter och provsmaka och se vad de har för sortiment. Det har varit väldigt trevligt, samtidigt som man har fått träffa LRF och de har berättat om sitt arbete. Sist vi var på mässan så var det en korvleverantör som vi utökade vårt sortiment med.

Dessutom berättar Annelie att Ica Maxi Torslanda även på egen hand har bokat in studiebesök hos lokala producenter i närområdet.

– Jag har tagit med mig mina försäljningschefer, och kanske någon säljledare, som också gör inköp, och så har vi haft en heldag där vi har åkt runt till ett par utvalda producenter som har visat upp och berättat om sin verksamhet.

– Att jobba så här tillsammans med lokala producenter tycker jag är jätteroligt. Jag glömmer aldrig när vi var här borta på Nolhaga hos Susanne som har sina bin där. Hon visade och stod och producerade honungen själv, ja det blir en speciell kontakt man får.

Ica Maxi-butikerna i väst har tagit fram ett gemensamt manér som de använder för att lyfta det lokala sortimentet i respektive butik, berättar butikschefen Annelie Hjerth. Foto: David Nyberg

Två gånger per år, varje vår och höst, bjuder Maxi Torslanda dessutom in producenterna i närområdet till en lokal matmarknad i butiken. Då får producenterna stå och bjuda kunderna på smakprov på utvalda ställen runt om i butiken och berätta om sina produkter. På så sätt får de möjlighet att skapa en personlig kontakt direkt med kunderna och därmed bidra till att öka försäljningen av deras lokalproducerade varor.

Hur har ert arbete för mer lokal mat tagits emot av kunderna?

– Jag tycker att det har tagits emot bra. Allting har ju en bearbetningstid. Nu har vi ju valt att kalla vårt lokala sortiment för Det bästa från trakten, för att kunden enkelt ska förstå vad det handlar om. Och där kan jag säga att där har man en liten resa kvar. För att få det här begreppet att fastna hos kunden, och att de ska förstå vad det står för.

Annelie tar fram ett reklamblad för butiken och visar upp en helsida med en bild på en gård tillsammans med texten Det bästa från trakten där du bor. Hon förklarar att de dessutom även använder samma manér för att synliggöra de lokala varorna på hyllorna i butiken.

– Vi gör ju såna här NKI-undersökningar varje år där kunderna får svara på olika frågor, bland annat om hur de ser på våra lokalproducerade varor, och det känns som att det efterfrågas mer och mer. Så även om vi har en hyfsat bra nivå redan nu, så tror jag ändå, utifrån de svaren vi får, att man vill ha ännu mer lokalproducerat.

Så det finns potential att fortsätta den här ökningen av lokalproducerat ytterligare?

– Ja. Det känns som att det finns ett sug efter det, och det hänger väl också ihop med att vi försöker marknadsföra det, och tala om vad det är, och våra marknadsdagar, ja att vi upplyser kunderna helt enkelt.

Amanda Hellman visar upp en av butikens lokala varor. Foto: David Nyberg

Försäljningschef över färskvaror på Ica Maxi Torslanda är Amanda Hellman. Hon berättar att ett område där de har många lokala leverantörer är charken. Inte minst i juletider är det mycket lokala korvar som säljs, som exempel nämner hon bland annat Härryda Karlsson.

– De tillverkar falukorv, prinskorv, wienerkorv och, ja, alla sorters korv. Av kött från gårdar i trakterna kring Härryda. De har verkligen slått stort de senaste åren och de har riktigt schysta grejer. Hög kötthalt och snygga förpackningar. De har varit här ofta och demat, bjudit kunderna på smakprov av deras korvar. Hon är jättegrym, tjejen som brukar vara här och dema för dem.

Publicerad:
David Nyberg,
Nyhetsarkiv