Hugo Bille vill inspirera datorspelsutvecklare att göra mer klimat- och miljösmarta spel. Han är själv speldesigner och har under tio års tid byggt datorspel, men under det senaste året har han fokuserat mer på att hålla föredrag om spel på datorspelskonferenser och på att skriva om spel. Målet är att få igång någon sorts klimatrörelse i spelvärlden, berättar han för Västsverige under intervjun på ett café i Göteborg.
– Det finns i och för sig redan en rörelse som har funnits i många år som kallas för Games for change, som handlar om hur man kan använda sig av spelmediet på mer progressiva sätt. Bland annat till utbildning och för andra syften än bara underhållning, säger Hugo.
– Min ingång, eftersom jag har varit kommersiell spelutvecklare, handlar mer om hur vi kan ta den här datorspelskulturen som redan finns, som jag är ingrävd i sedan barnsben, och använda den för att snabba på den omställning som samhället behöver gå igenom.
Hugo berättar att han fick upp intresset för miljö- och klimatkrisen för drygt ett år sedan i samband med att att han blev pappa, att Greta Thunberg satte igång med skolstrejkandet och i och med IPCC-rapporten som kom i oktober 2018. Innan dess hade han inte förstått hur allvarligt läget faktiskt är och hur snabbt utsläppen måste minska för att vi ska kunna undvika allt för katastrofala effekter, förklarar han.
– I och med klimatengagemanget blev jag mindre fokuserad på mig själv och mer fokuserad på världen och framtiden. Först ville jag inte göra spel över huvud taget. Jag tänkte att det inte kan vara det som jag fokuserar på under det här kritiska årtiondet. Så under hela hösten 2018 egentligen var jag inte i spelvärlden över huvud taget. Utan jag bara läste in mig på klimatfrågan och engagerade mig, framför allt i Fridays for future när den höll på att starta upp här i Göteborg.
– Men jag kände snart att jag inte gjorde det jag var bra på. Att jag har en massa expertis som jag inte tar vara på genom att bara stå på gatan och demonstrera. Man kan ju göra både och. Varje bransch behöver ställa om, och då är det klart att spelbranschen behöver ställa om också. En viktig del i det är så klart att titta på branschens egna utsläpp, vilket jag inte är någon expert på. Utan det jag fokuserar mer på är spelbranschens potentiella positiva påverkan på klimatfrågan. Hur vi bygger en hållbar kultur, säger Hugo.
– Vilket är en ganska långsiktig grej. Jag tänker inte att vi bygger en hållbar kultur på ett par år. Och det är ju på ett par år som saker behöver hända. Så det är något jag brottas mycket med nu, finns det ett sätt som jag inte har hittat än, för spelkulturen att vara radikal, eller att hjälpa i den drastiska förändringen?
– För att vara en långsiktig del av ett nytt kulturellt tänkande hos mänskligheten, det tror jag absolut att spel kommer att vara. Det handlar bara om att vara lite medveten om vilka värderingar det är vi sprider i våra spel.
Kan du ge något exempel?
– Framför allt tänker jag på att spel ofta handlar om att ta de resurser man vill ha från naturen utan att man ställs inför konsekvenserna av sina handlingar. Ta Sim city, som handlar mycket om att bygga och tillväxt och mer och mer och mer. Det är ju precis så vi behöver sluta tänka. Möjligen att det finns något litet system inbyggt i spelet där man har nytta av att ta hänsyn till miljön, men oftast inte, och i väldigt liten skala.
Under det senaste året har Hugo alltså jobbat med att hitta nya sätt att göra spel som uppmuntrar till mer hållbara tankesätt. Men redan flera år innan dess utvecklades hans miljöintresse tack vare just att han själv spelade miljömedvetet designade datorspel.
– Då var det ganska obskyra indiespel som ingen har hört talas om, som påverkade mitt tänkande i en mer hållbar riktning. Spel som kanske börjar som ett vanligt spel med att jag ska tillskansa mig resurser, men att ju längre spelet går, desto mer inser jag som spelare att det här faktiskt har en påverkan på världen. Och jag börjar tänka mer på hur ekosystemet mår och mindre på mig själv.
Hugo förklarar att han tror att den här typen av spel som uppmuntrar till ett miljövänligare beteende i själva spelet kan ha en poäng, men han verkar ännu mer förtjust i ett annat sätt att designa miljöspel.
– Visst kan du bygga spel som tvingar dig att tänka mer ekologiskt, men jag tror också att det finns en poäng i att bygga spel som tar det ohållbara tankesättet till sin spets. Som tvingar dig att bygga en superkapitalistisk stad som bara förstör allting, för att på så sätt peka på att det är det här vi håller på med i samhället idag.
– Det finns ett jättefint spel som heter Oiligarchy, där man har som uppgift att tjäna pengar inom oljebranschen. För att uppnå det river man i princip land efter land, för att hitta oljereserverna och utvinna oljan. Jag tror absolut att spel kan vara väldigt effektivt som satir.
Trots att Hugo inte sett sig som miljö- eller klimataktivist över huvud taget tidigare, har spelen som han gjort genom åren ändå haft ett tydligt miljötema. Det första spelet han gjorde handlar om miljökatastrofen med Aralsjön.
– Sen har jag gjort två spel som handlar mer om att vara i, eller snarare att vara naturen. They breathe och Fe. Båda två är spel där du spelar djur som utforskar ekosystem där olika varelser bor, och iakttar och försöker förstå hur systemet hänger ihop.
Är det många som har spelat dem?
– They breathe är en liten indiebagatell, det är ett 30 minuter långt spel, med knappt någon budget över huvud taget, ett litet konstprojekt. Det har spelats 10 000-tals gånger i alla fall, och det är ganska kända Youtubers som har gjort videos av det, så det har nått några miljoner människor.
Och Fe?
– Det är en större produktion, som gavs ut av Electronic arts för två år sedan, så där var jag en del av ett större team som jobbade på det. Fe är ett naturäventyr, och ett skogsäventyr. På sätt och vis inspirerat av våra barndomar i teamet, och våra uppväxter, där vi fick gå omkring i skogarna och lära känna de platserna, den upplevelsen.
– Spelet handlar om att vara ett djur som utforskar sin plats i ett ekosystem, samtidigt som det finns en människogestalt kan man säga, som har kommit till skogen och som förstör den på olika sätt. Mycket av det man håller på med rent praktiskt i spelet är att sätta käppar i hjulet för den.
Ett viktigt verktyg som Hugo hoppas att spelskapare ska börja använda sig mer av för att inspirera till mer hållbara tankesätt är att skapa spel som förmedlar positiva framtidsvisioner.
– Vi är ganska bra på att hitta på dystopier om framtiden i film, litteratur och spel. Vi lever i en kultur som hela tiden blickar framåt mot den här stora katastrofen som ska ske. Där tror jag vi har en viktig uppgift som spelskapare, filmskapare, författare, teatermänniskor och allt vad vi är, att försöka tänka oss framtider som vi faktiskt vill ha också.
– Där ligger spelbranschen långt efter, och kanske de andra också egentligen. Att det ska vara så förbaskat svårt att föreställa sig att vi faktiskt löser det här. Vi måste sluta tjata om den här apokalypsen. Om det är det enda vi kan föreställa oss så är det ju där vi kommer hamna på något vis.
Hugo medger att det kan kännas som en utmaning att skapa spännande berättelser om en värld där allting fungerar, men han tror att det finns stor potential att komma runt det här dilemmat genom att tänka i nya banor.
– Jag stötte på en helt vanlig krigsshooter, Arma 3, där man skjuter på varandra över internet. Jag har inte spelat det själv, men jag har förstått att spelet är helt vanligt i det man gör, men att det utspelar sig i en värld som helt har ställt om till förnybar energi, år 2030. Det är alltså någorlunda nära i framtiden, en ganska radikal politisk vision.
– Så man skjuter på varandra i en solpark, och man skjuter på varandra i en vindkraftspark. Det är det som är scifi:n i bakgrunden här. Men konflikten handlar inte om det. Och det tror jag är något man kan tänka på i science fiction över huvud taget, att det är okej att skapa en harmonisk värld, du kan fortfarande hitta på konflikter i den.
– Vi ser också ofta framtidsvisioner från, säg år 2 200 där människan har flyttat ut i rymden. Jag börjar förvänta mig av den typen av science fiction att de ska förklara hur vi tog oss dit. Hur tog vi oss ur klimatkrisen egentligen? Och om vi inte gjorde det, hur drabbar den den här världen år 2 200?
Har du något miljöspel på gång framåt?
– Jag vet inte om jag får prata så mycket om det än, det är inte helt utannonserat. Men jag kan säga att det är ett spel som jag jobbar på tillsammans med några andra spelkonstnärer från Göteborg. Som kommer ha en miljökoppling, absolut.
1. Eco: En sorts ekosystemsimulator liknande Minecraft, men med mer djupgående konsekvenser av allt du gör, hugger du ned träd så drabbar det fåglarna och så vidare. Designat för att spelas tillsammans med andra så att spelarna bildar ett samhälle där man bland annat kan stifta lagar om vad som är tillåtet att göra och inte.
2. Oiligarchy: Gratisspel på internet där du kontrollerar oljebranschen och ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Du märker snabbt att det lönar sig att inte ta hänsyn till naturen utan att du kan riva alla träden som bara är i vägen utan att du förlorar pengar. Det är väldigt roligt och tar kanske en timma eller två att spela igenom.
3. One hour one life: Överlevnadsspel online som pågår i 60 minuter där du åldras ett år för varje minut som du spelar. Startar du om spelet dyker du upp någon annanstans i världen och har troligtvis inte någon glädje av det som du gjorde under de föregående 60 minuterna. Allt som du gör i spelet är alltså till framtida generationer av spelare, och inte bara för dig själv.
4. Civilization 6: Civilisationsbyggarspel som simulerar alla delar av att bygga en civilisation och att ta den framåt. I den senaste expansionen, Gathering storm, har de lagt till moment som handlar dels om klimatförändringar, dels om diplomati där olika civilisationer behöver komma samman i någon sorts FN och prata om de här gemensamma utmaningarna.
5. Fate of the world: Ett komplext strategispel där man representerar en nyinstiftad global klimatorganisation som styr klimatarbetet över hela världen. Man får tillgång till väldigt mycket forskningsdata och statistik på hur klimatet i världen utvecklas. Det ser till exempel inte bra ut för Indien i det spelet, med mycket vattenkriser och sånt som man får hantera.