Återuppta Lysekilsbanan för hållbara godstransporter och regional tillväxt, tycker insändarskribenten Mats Fägerquist. Foto: Adobe Stock

INSÄNDARE: Lysekilsbanan – en möjlighet att nå visionen om en hållbar utveckling

Igår 06:17 Återuppta Lysekilsbanan för hållbara godstransporter och regional tillväxt, tycker insändarskribenten Mats Fägerquist.

Lysekilsbanan, järnvägen mellan Lysekil och Bohusbanan vid Munkedal, blir kvar sedan flera myndigheter inom totalförsvaret pekat på behovet av fungerande järnväg till Lysekils hamn.

Trafikverket har presenterat en funktionsutredning av kostnaderna för de åtgärder som är nödvändiga för att kunna trafikera banan igen. För 31 miljoner kronor kan banan öppnas för ett begränsat antal tåg med låg hastighet. Med en satsning på 123 miljoner kronor klarar banan daglig trafik med godståg i 40 km/h men med hastighetsbegränsningar vid ett antal plankorsningar. Om allt som rivits ned också återställs med elektrifiering och bommar blir kostnaden 477 miljoner.

Nu har bollen hamnat på kommunens planhalva – vad har Lysekil lämnat för besked till Trafikverket?

Redan en upprustning för 31 miljoner skulle avlasta Lysekils gator från tung trafik då en del gods skulle kunna transporteras på järnvägen. För närvarande lastar och lossar 60–70 långtradare dagligen gods i Lysekils hamn. Företaget SDK Shipping förlorar också kunder som kräver att skeppslaster lossas för att fraktas vidare med järnväg.

En återupptagen godstrafik banar väg för framtida persontrafik. Så attraktivt det då vore att bosätta sig i Lysekil!

Västra Götalandsregionen har pekat ut godstransporterna som ett prioriterat område för tillväxt inom regionen. Inkludera då Lysekilsbanan!

När det gäller godstransporterna inom regionen vidgar Länsstyrelsen perspektivet och efterlyser en planering där också Lysekils hamn ingår liksom befintlig infrastruktur, som vägar, järnvägar och sjöfart. Lysekilsbanan utgör en möjlighet att göra regionens transporter mindre fossilberoende.

”Ett eventuellt beslut om återupptaget underhåll och upprustning av banan kommer att tas av generaldirektören”, enligt Johan Larsson Trafikverket.

Det är inget vi stillatigande kan vänta på: Det är dags för offentliga diskussioner, paneldebatter och att informera riksdagens trafikutskott på plats i Lysekil!

En återupptagen trafik på Lysekilsbanan är ett konkret bidrag till att förverkliga riksdagens vision om en hållbar utveckling – att tillfredsställa dagens behov utan att utarma miljön eller försämra livsvillkoren för kommande generationer.

Mats Fägerquist

Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!

Publicerad: Uppdaterad:
Nyhetsarkiv