Gratitude I ensamt majestät in mot målgången i Hamnefjorden. Foto: Göran Nyberg

Gratitude snabbast i skutracet

2021-10-09 Svenska Kryssarklubbens Gratitude var snabbast i mål när Västkustskutorna hade sin traditionella höstkappsegling i helgen, denna gång med utgångspunkt i Skärhamn. Som ofta var det regn och rusk och norska deltagaren Skrei kom inte fram i tid i den tuffa motvinden.

Den engelska kuttern Gratitude är kanske när allt stämmer den snabbaste av de svenska västkustskutorna. I lättvindsseglingar kan den gamla fiskekuttern dock utmanas av lite lättare och mindre båtar.
Så var det emellerti inte i år när kulingen från fredagens gång till skutsamlingen i Skärhamn dröjde sig kvar till morgontimmarna inför starten på lördagen. Det tog i så att Astrid Finne från Öckerö revade seglen innan man lämnade kaj och sedan när det mojnade något skiftade till fulla segel.
Skutkappseglingen som äger rum första lördagen i oktober varje år markerar för många skutor slutet på seglingssäsongen och startade i år på Marstrandsfjorden i höjd med Dyrön. Dit gick först startfältet och när startskottet ljöd började en slörsegling in i Hakefjorden där man skulle runda Mitholmarna och vända tillbaks. Därefter gick banan efter Åstol norrut där målgången skedde i Hamnefjorden väl synlig för en intresserad publik längst ut i Södra Hamnen i Skärhamn.
Första segelskutan som visade sig runda den närmaste ön var alltså Gratitude som kunde defilera in i ensamt majestät. Den hårda vinden passade uppenbarligen den gamla damen alldeles utmärkt.

Atene bjöd upp
Skärhamns egen stolthet Atene bjöd upp den gamla räddningskryssaren Wilhelm R Lundgren till en knivskarp fight på sluttampen om andraplatsen i resultatlistan men det blev den sistnämnda som drog det längsta strået. Atene blev alltså trea och en annan tidigare räddningskryssare, Nordland, gick in som fyra och Westwind placerade sig på femteplatsen.
Westwind  har även seglat skutseglingen Limfjorden runt, som ägde rum för ett par veckor sedan. Där placerade hon sig på en total tredjeplats i sin klass med sin ägare Tomas Gunnarsson som skeppare. På samma skutrace deltog också den gamla engelska kuttern Eureka från Stockevik och dennes skeppare och ägare Svens Segerstedt kunde där glädja sig åt att för andra året i rad inta andraplatsen, denna gång före just Westvind, i sin klass.

Skiftande vindar
Thomas Tönnäng var var med Westvind på Limfjordsracet och som skeppare på Westvind i skutseglingen i Skärhamn  berättar han att det varit mycket skiftande vindförhållanden som man fått förhålla sig till.
– Inför start i Marstrandsfjorden var det 19 sekundmeter i byarna och när vi kom till Hamnefjorden och gick in mot mål dog vinden nästan helt, säger han.
Efter Westvind kom i tur och ordning Matilda, Kvartsita, Astrid Finne, Viking och Mandalay. Tremastade skonaren Westkust fick bryta på grund av misstänkt fel i riggen, och norska Skrei fick alltså så tuff motvind på fredagen att de fick lägga till på Kornö på fredagskvälen och kom fram till Skärhamn lagom till skutseglingens målgång på lördagen. Tremastade skonaren Ingo fick motorfel och låg kvar i Skärhamn under kappseglingen. De i besättningen som ville fick i stället segla med Kvartsita.

Publicerad: Uppdaterad:
Göran Nyberg,
Nyhetsarkiv