Hannes Mattsson är en av två delägare i Kustcharken och är dessutom företagets charkuteri- och korvmästare. Foto: David Nyberg

God ekonomi med egen chark

Köttbönder förädlar och säljer direkt till slutkund

2020-01-16 För stabilare och lönsammare avsättning av köttet från de egna gårdarna startade Hannes Mattsson och Jimmy Andersson för sju år sedan upp en egen chark. Trots en felsatsning som avslutades i somras går verksamheten bra med successivt allt fler kunder.

I februari har det gått sju år sedan Kustcharken startade upp sin verksamhet och öppnade charken i Askum i Sotenäs för första gången. Då skötte kompanjonerna Hannes Mattsson och Jimmy Andersson styckningen själva. Sedan dess har verksamheten vuxit med större personalstyrka och med utbyggnad av lokalen i omgångar.

Under Västsveriges intervju med Hannes berättar han att både han själv och Jimmy är uppväxta alldeles i närheten. Hannes på en grisgård och Jimmy på en nötgård, och att det är deras respektive pappor som driver gårdarna. Dessutom driver Jimmy även en egen gård. Grundtanken med att starta upp charken var att öka möjligheterna för stabil och lönsam avsättning av gris- och nötköttet från dessa gårdar.

– Som liten lantbrukare har man inte så mycket att säga till om när det kommer till vad för pris man får från slakterierna, utan man får vad man får helt enkelt. Ibland betalar de dåligt och ibland är det okej, men man sitter ändå lite fast där, och så finns det inte jättemånga slakterier att välja på. Och är det dåliga tider så är det dåliga tider för alla, och då betalar ingen någonting, säger Hannes.

Marcus Markenberg i disken slår in blandfärs till kunden Ulla Johansson. Foto: David Nyberg

Han förklarar att de i och för sig fortfarande skickar iväg djuren för slakt, till Dahlbergs slakteri i Brålanda som är det närmsta slakteriet som tar emot både gris och nöt, men att de endast lejer bort själva slakten. Styckning, packning och försäljning av köttet sköter de själva, från lokalen i Askum.

Vid uppstarten av det gemensamma företaget för sju år sedan hade ingen av dem erfarenhet av varken styckning eller försäljning sedan tidigare.

– Vi gick två halvdagskurser i styckning och en endagskurs i livsmedelshygien. Sedan hjälpte vi så många älgjaktlag och bönder som möjligt med att stycka bara för att få öva. Vi kunde ingenting när vi startade detta, men många gånger lär man sig mer när man jobbar med det än vad man någonsin kan lära sig i skolbänken, säger Hannes.

Så snart lokalen var färdigbyggd och inredningen på plats satte de igång att stycka och sälja kött från de lokala gårdarna. Redan från början tog de hjälp av en dam som hade hand om pappersarbetet, köttdisken och butiken. Ganska snart märkte de att det trots det var svårt att hinna med allt arbete och anställde då även en erfaren styckare, och inte långt senare ytterligare en person till butiken. Idag har de kommit upp till åtta anställda på företaget, vilket har gjort verksamheten mindre sårbar och med en jämnare arbetsbelastning.

– Nu är vi ganska många som kan stycka här, men i början hade vi egentligen bara en styckare som var riktigt duktig. Man är väldigt sårbar när man är liten, alla blir nyckelpersoner på sitt sätt. Om någon försvinner blir det en mycket tyngre börda för alla andra att bära.

– Vi kunde ingenting när vi startade detta, men många gånger lär man sig mer när man jobbar med det än vad man någonsin kan lära sig i skolbänken, säger Hannes. Foto: David Nyberg

– Jag och Jimmy kunde ju täcka upp om styckaren var borta och sjuk. Men han styckar lika mycket själv, om inte mer, än vad jag och Jimmy kunde göra tillsammans. Dessutom hade vi våra andra saker som vi var tvungna att hinna med också. Så helt plötsligt fick både jag och Jimmy jobba dubbelt så mycket om han var borta en dag, för att det skulle finnas en chans att hinna med, och ändå halkade vi efter.

Har det gått ungefär som ni hade hoppats hittills de här sju åren sedan ni startade verksamheten?

– Jag skulle säga att det har gått bättre än vad vi hade vågat hoppas. Det tror jag nog Jimmy skulle säga också. Men sen så vågar man inte hoppas för mycket heller, för då blir man bara ledsen när det inte blir som man hade trott. Men det har utvecklats snabbare och blivit större än vad jag hade vågat tro i alla fall.

Hur går det ekonomiskt?

– Jag tror att vi har gjort ett bra år, bokslutet är inte gjort än så det är farligt att säga för mycket, men nu går det bra skulle jag säga. Vi öppnade en charkdisk i saluhallen i Uddevalla också ett tag men det var ingen bra grej för oss.

Sedan Kustcharken öppnade för snart sju år sedan har verksamheten successivt utökats och lokalen byggts till i omgångar. Foto: David Nyberg

Varför inte det? Det är väl bra med ökad försäljning?

– Ja, det var det vi trodde också. Men vi är inte lika lokala i Uddevalla, så det blir inte samma sak där. Vi tappar lite av argumentet med närproducerat där jämfört med när vi står här i Askum och säljer korven och kan säga att vi gör den här i samma byggnad. Vi fick helt enkelt inte den kundbasen i Uddevalla som vi har här ute, så vi valde att hoppa ur den båten i somras. Så kan vi bygga vidare på det som vi vet funkar istället, som butiken här i Askum och vårt koncept här.

Hannes berättar att en viktig del i konceptet ända sedan start har varit försäljning av kött- och charkprodukter till butiker och restauranger i närområdet. Bland annat till Coop på Tanum shoppingcenter och Konsum i Hunnebo och till restaurangerna vid Nordens ark, Vann spa och Sportshopen i Grebbestad.

– Sen så har vi även börjat sälja en del till kommunernas verksamheter också. Munkedal har köpt i ett år nu nästan, Sotenäs började köpa för ett halvår sedan ungefär och Tanum har köpt från oss sedan ett par månader tillbaka.

Jonas Ebestam och Peter Fjelbo är två av företagets styckare. Foto: David Nyberg

Anledningen till att Kustcharken nu har börjat sälja till kommunerna är att de har gjort det enklare för små lokala företag att leverera till dem, berättar Hannes. Han förklarar att de undersökte möjligheten att sälja till kommunerna redan vid den föregående upphandlingen när företaget var relativt nystartat, men att det kändes för riskabelt. Då var man nämligen tvungen att ta hela upphandlingen för att få leverera över huvud taget, vilket alltså inte är fallet längre, förklarar Hannes. Han ser det som en fördel och en trygghet att ha många mindre kunder snarare än någon eller några få stora.

– Man vill inte hamna i den sitsen igen, för då kommer vi tillbaka till ruta ett, som när man säljer köttet direkt till slakterierna, du har två att välja på, men har båda dåliga priser, vad gör du då?

Så därför är det bra att det är tre olika kommuner?

– Ja det med, och kommunerna är fortfarande inte våra största kunder, utan det är alla de här smårestaurangerna vi har. Och det är samma sak där, att om en restaurang byter kock, och han har en annan vision, då kanske du tappar en restaurang. Men många restauranger vill ha något lokalt på sin meny och i och med att vi har så många ben att stå på så får vi som regel ändå över tid successivt fler kunder hela tiden.

Publicerad: Uppdaterad:
David Nyberg,
Nyhetsarkiv