Slutet på en era

TROLLHÄTTAN: I Trollhättan blev det en helg fylld av både nostalgi och vemod när Nevs höll sin troligtvis sista stora utförsäljning. Tusentals Saab-entusiaster vallfärdade till platsen för att köpa de allra sista originaldelarna till de klassiska bilarna. Det blev snabbt tydligt att detta inte var någon vanlig utförsäljning då köerna ringlade sig långa redan kvällen innan, och många valde att sova i sina bilar på parkeringen för att försäkra sig om att inte missa sin chans. Allt tyder nu på att verksamheten helt läggs ned vid årsskiftet, vilket gör detta till ett slutgiltigt farväl till ett kapitel som sträcker sig nästan ett sekel tillbaka i svensk industrihistoria.

Saabs resa började 1937 när företaget grundades i Trollhättan som en flygplanstillverkare. Efter andra världskrigets slut, 1946, startade bilverksamheten, något som året därpå ledde till lanseringen av den första Saab-bilen. Redan tidigt etablerades Saab som en symbol för svensk ingenjörskonst med modeller som Saab 93, som lanserades 1955 och blev en omedelbar succé. Genom åren följde flera milstolpar: förvärvet av AB Nyköpings Automobilfabrik 1960, lanseringen av den ikoniska Saab 99 år 1967, och samgåendet med Scania-Vabis 1968, vilket ledde till bildandet av Saab-Scania.

Men förändringens vindar blåste starkt genom åren. 1989 separerades bilverksamheten från övriga Saab och blev Saab Automobile. Samtidigt köpte amerikanska General Motors in sig i bolaget med en andel på 50 procent. Tio år senare tog GM över hela verksamheten. Under 2000-talet präglades Saab av osäkerhet och finansiella svårigheter. 2011 kom det definitiva slutet då Saab Automobile försattes i konkurs efter misslyckade övertagandeförsök och ett allt mer pressat läge.

När Nevs, företaget som tagit över efter konkursen, sålde ut de sista originaldelarna blev det för många som slutet på en epok.