TJÖRN: Varje år lanserar Klädesholmen Seafood en nyhet i sillhyllan under namnet ”Årets Sill” – där en del av försäljningen tillfaller Sjöräddningssällskapet. Brynt smör är årets smak 2025.
Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang- och konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sillproducenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete.
Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafood’s arbete med att utveckla en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion med en längre hållbarhet.
Tidigare har en krona per såld sillburk tillfallit Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss. I år har man valt att sänka bidraget till 50 öre per såld burk.