Insändaren vill att Uddevalla får ett gemensamt, centralt resecentrum för buss och tåg. Foto: Greverod

INSÄNDARE: Uddevalla behöver ett samlat resecentrum

tisdag Med relativt blygsamma investeringar kan Uddevalla få ett samlat resecentrum för både tåg och buss som ligger nära stadens centrum. Det kan göras genom att placera tågplattformarna där spåren korsar Västerlånggatan, och flytta busshållplatserna från Kampenhof till samma plats. Då får Uddevalla en enkel och attraktiv lösning för alla som vill resa klimatsmart.

Uddevalla är idag Bohusläns största stad och ett naturligt nav i landskapet. När det gäller kommunikationer är det dock varken naturligt eller enkelt att resa från/till eller via Uddevalla med kollektiva färdmedel.  Centralstationen ligger en bit ifrån stadens centrum.  Östra station, som egentligen bara är en hållplats, ligger visserligen lite närmare de centrala delarna men ändå inte riktigt i centrum. Därifrån kan man ta tåget mot Göteborg eller Strömstad, men inte mot övriga delar av Västra Götaland. Kampenhof kallas för resecentrum, men är egentligen bara en busscentral. Avståndet mellan Kampenhof och Uddevalla C är nästan en kilometer. Det är i längsta laget för den som vill kombinera buss- och tågresa. Visserligen är det några bussar som även stannar utanför centralstationen, men det kräver lite extra planering av resenären om man vill byta mellan buss och tåg.

Med ett samlat resecentrum närmare stadens centrum kan kollektivtrafiken stärkas väsentligt. Det kan ge goda möjligheter att kombinera resor med buss, tåg och bil. Den alltmer hotande klimatkrisen kräver att vi så långt möjligt ställer om från bilresor till kollektivtrafik. Det måste vara enkelt och naturligt att välja kollektiva färdmedel. Idag är utbudet av tågresor begränsat, vilket gör det mindre naturligt att välja tåget för sina resor. Samtidigt styrs utbudet av tåg och buss av den efterfrågan som finns från resenärerna. När Västtrafik noterar ett ökat intresse för att välja tåget sätter man in fler tåg för att möta efterfrågan. Det blir dock lite av en situation som ”hönan och ägget”. För att sätta in fler tågavgångar krävs ett starkt intresse från resenärernas sida. Men för att få det intresset krävs att det är enkelt att välja tåget för fler resor.

Tågtrafiken utökas de närmaste åren
Trafikverket och Västtrafik genomför under den närmaste framtiden en hel del förbättringar för tågresenärer från/till Uddevalla. Under perioden april 2026 till april 2027 genomförs en upprustning av Bohusbanan mellan Stenungsund och Göteborg.  När den är klar har även Västlänkens första etapp öppnat i december 2026. Då kommer trafiken mellan Uddevalla och Göteborg att utökas till halvtimmestrafik hela dagen. Under 2027-28 förlängs perrongerna på samtliga stationer längs södra Bohusbanan så att man kan köra dubbelkopplade tåg av de modernare typerna. Det innebär fördubblad kapacitet på de mest utnyttjade avgångarna. Samtidigt kommer det att bli tätare tågavgångar mellan Uddevalla och Göteborg via Trollhättan, som erbjuder en snabbare resa. Arbetet med upprustning av Norra Bohusbanan upp till Strömstad har påbörjats och kommer att fortsätta under flera år. Västtrafik kommer under de närmaste åren att styra om delar av busstrafiken från Sotenäs och Lysekil för att passa till tågen i Munkedal. Det ger i framtiden ökade möjligheter att resa med tåg i norra Bohuslän.

Utbudet av resemöjligheter med Västtrafik kommer därför att förbättras väsentligt, inte bara för Uddevalla-bor utan för hela Bohuslän. Men samtidigt måste det bli enkelt, naturligt och attraktivt att välja tågresor och gärna i kombination med buss. 

Attraktiva resecentra lockar fler resenärer
För att man som resenär ska uppleva det som attraktivt att välja tåg eller buss måste följande kriterier vara uppfyllda:

• Det måste finnas täta avgångar – minst varje halvtimme.

• Det måste vara enkelt att byta färdmedel utan längre väntetid vid bytet.

• Ett resecentrum måste vara modernt, attraktivt och trevligt utformat.

• Det måste finnas tillräckligt många parkeringsplatser för bilar.

• Utrymmen för cykelparkering måste vara väl tilltagna och helst erbjuda säker förvaring i cykelgarage eller cykelboxar.

• Det är en fördel om det i anslutning till resecentrum finns uthyrning av cyklar, elsparkcyklar och personbilar för att tillresande ska kunna komma vidare där buss inte är ett alternativ.

Ett nytt resecentrum har funnits i planerna länge
Uddevalla kommun har i tidigare planer skissat på ett resecentrum där järnvägen korsar Västerlånggatan. Det finns beskrivet i arbetet med översiktsplan för kommunen 2009. En arkitektbyrå tog 2010 fram en skiss till utformning av ett resecentrum. Fördjupad översiktsplan för Uddevalla tätort 2017 beskriver förslag till resecentrum i det här läget. I den senaste översiktsplanen från 2022 nämns dock endast att en flytt av Uddevalla C bör utredas. Då var planen starkt influerad av tankarna på en höghastighetsbana Göteborg-Oslo via Uddevalla. Ett projekt som nu insomnat.

Dags att gå till handling
Nu är det hög tid att sluta skriva planer och i stället konkret ta tag i planerna för att ge Uddevalla ett samlat, modernt resecentrum med närhet till stadens centrum. Det kommer att göra det mer attraktivt att ta tåg och buss i stället för bil. En stor förbättring för klimatet samtidigt som det gör Uddevalla till en mer attraktiv stad både för boende och besökande. Jämför gärna med andra städer som satsat på nya moderna resecentrum t ex Karlstad och Varberg. Ett ökat intresse för att välja tåg kan också bereda väg för fler snabbtågsförbindelser till Stockholm.

Järnvägsfrämjandet avd Väst
Christer Wilhelmsson
Bertil Söderquist

Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!

Publicerad:
Nyhetsarkiv