Gammal klenod till Kungsviken

2020-04-12 Ännu en guldklimp att vårda har anlänt till Kulturföreningen Gösta Johansson Varv i Kungsviken. Lilla däcksbåten Maria är nästa räddningsprojekt för träbåtsentusiasterna på det gamla varvet.

Den som ofta varit och besökt Klippans Ångbåtsbrygga i Göteborg de senaste 20- 30 åren har kunnat se en vacker liten spetsgattad däcksbåt i nära nog originalskick från det hon byggdes för sisådär 100 år sedan.
Hennes namn är Maria och hennes historia är delvis okänd men mycket talar för att hon är byggd på Kungsvikens varv på Orust. För en tid sedan sjönk hon vid bryggan på Klippan, men blev snabbt upphissad till ytan igen av medlemmarna i föreningen Klippans Ångbåtsbrygga som såg till att nödvändig länspumpning installerades.
Efter diverse turer blev hon till salu i vintras och ett antal av entusiasterna i Kulturföreningen Gösta Johanssons varv i Kungsviken på Orust hade svårt att låta detta tillfälle gå deras näsor förbi. Ett tiotal av dem gick samman och deltog i en budgivning på Blocket som till slut resulterade i att de stod som ägare till den åldriga men i mycket välbehållna damen.
– Vi tror att hon är rätt bra i ordning, säger ordföranden i Kulturföreningen, Leif Martinsson.
Maria kördes på lastbil upp till Kungsviken från Göteborg och sjösattes där igen. I lördags var det arbetsdag för medlemmarna och nyförvärvet förbereddes för att så småningom tas upp i en av varvsbyggnaderna i Kungsviken.
Med hjälp av Gösta Dahlborgs Ferguson lyftes de tyngsta barlasttackorna upp ur båtens kölsvin.
– Enligt uppgift skall det ligga ett ton barlast i båten, säger Leif Martinsson.
Kulturföreningen Gösta Johanssons Varv bildades 2005 med syfte att bevara varvet och båtbyggartraditionen i Kungsviken.
– Allt här i Kungsviken handlade under långa tider om båtbyggeri, berättar Gösta Dahlborg, som var den som tog initiativ till bildandet av föreningen tillsammans med Olle Larsson
– Under 50-talet var det 12 båtbyggerier här som höll på samtidigt, berättar han.
Gösta Johanssons ursprungliga varv brann ned 1947. Han hade dock redan förberett ett nytt varv genom att köpa in mark där det nya varvet ligger nu, lite längre inåt viken till.
I slutet på 1800-talet och början på 1900-talet var en båtbyggare vid namn Anders Mattsson aktiv på varvet. Han kom egentligen från Svineviken men gifte sig i Kungsviken och fick på så sätt egen mark. Oftast byggdes båtarna under bar himmel i Kungsviken då.
– Han är legendarisk med mängder av båtar. Under 47 år byggde han närmare 100 båtar, berättar Gösta Dahlborg.
Däremot var det Gösta Johanssons far Julius som byggde Polstjernan, den båt som föreningen köpte in och tog vara på två år efter att föreningen bildades, alltså 2007. Sedan dess har denna båt både vårdats och använts av föreningen.
Polstjernan byggde 1918 för Johan Ödman i Restenäs som bland annat fiskade med henne. På 70-talet köptes hon av Jan Karlsson på Bjällandsås. Efter ytterligare någon ägare kom hon alltså till slut tillbaka till Kungsviken.
Som synes på bilden har Polstiernan en köl som inte är helt nödvändig för en motorbåt. Hon är alltså ursprungligen byggd för att seglas.
– Hon hade enbart segel de två första åren, men sedan satte man in en motor, berättar Anders Åhman, medlem i föreningen sedan många år.
Den spetsgattade däcksbåten Maria är av en typ som många skulle kalla en gammal koster. Men inte så på Orust.
– Det är väl så att den typen av båtar egentligen kommer från norra Bohuslän. Här på Orust byggde vi nog mest jullar från början, säger Gösta Dahlborg.
Till skillnad mot de spetsgattade båtarna, som liksom namnet antyder är spetsiga i aktern, är jullarna utrustade med en akterspegel. Dock är de spetsgattade båtarna från Kungsviken det som gjort det gamla träbåtsvarvet speciellt känt.
– På 50- och 60-talen byggdes det mest jullar och snipor i Kungsviken men här har byggts i princip allt som kan flyta, inklusive otroligt vackra Andungar och folkbåtar. På Gösta Johanssons Varv byggde man också en elektrifierad färja som levererades till Marstrand och som förra året renoverades av KFGJV:s medlemmar, berättar Leif Martinsson.
Nu är alltså Maria ett exempel på de uppskattade båtar som byggts och Anders Åhman ser fram mot att få segla henne.
– Jag har seglat i hela mitt liv och det är roligt att föreningen nu har en segelbåt också, säger han.
Just nu står Polstjernan i en av varvsbyggnaderna i Kungsviken och när hon sjösätts nu i vår så kommer Maria att flytta in där i stället. Det blir en översyn och eventuellt reparationer om det behövs, men tanken är att hon skall kunna segla i sommar.
Leif Martinsson berättar att föreningen varje år har Öppet varv sista helgen i augusti. Då visar man anläggningen och berättar om historien bakom, och tar även ut besökare på en åktur med Polstjernan.
– I fortsättningen hoppas jag vi kan ta dem på en segeltur också, säger Anders Åhman.
Dessutom brukar man vara med på andra typer av aktiviteter, som Träbåtsfestivalen i Skärhamn, och på Bassholmens dag i närheten. Bassholmen har ungefär samma inriktning som Kulturföreningen i Kungsviken med ett gammalt varv och med rätt många träbåtar.
Kulturföreningen Gösta Johanssons varv hyr byggnaderna på varvet av en privat ägare. I den gamla varvsbyggnadern hyr dessutom skolfartyget Westkust in sig vintertid med underhåll av fartygets master.
– Vi har också ofta besök av föreningar och sällskap av olika slag som vi guidar runt på anläggningen. Vi kan också ta ut folk på en tur med Polstjernan på beställning, säger Leif Martinsson.

Se länk Prisma

Publicerad: Uppdaterad:
Göran Nyberg,
Nyhetsarkiv