Lysekilsbanan är nedlagd sedan många år. Men den är inte i så dåligt skick att den inte går att ta i bruk igen, det menar Göran Nyberg i veckans ledare.

LEDARE: Efterlängtad satsning på norra Bohusbanan

2025-08-06 Försvaret, Trafikverket och Regionen bör tillsammans rusta upp Lysekilsbanan, tycker Göran Nyberg i veckans ledare.

För inte alltför många år sedan trodde de flesta att trafiken på Bohusbanan skulle läggas ned inom en inte alltför lång tid. Folk hade slutat åka tåg och åkte bil med den billiga bensinen i stället. Bilen var framtiden och tågen något gammalt. Men så sakteliga slog pendeln tillbaka.

Trafiken började öka igen och framför allt mellan Uddevalla och Göteborg började banan bli så pass populär bland inte minst pendlare att nedläggningshotet försvann och man började i stället tala om satsningar. Antalet avgångar ökade.

För norra Bohusbanan tog det längre tid. För inte många år sedan togs det så kallade Riksintresset bort från den norra bandelen. Ändå hade pendlingen ökat där också och inte minst skolungdomar åkte till och från gymnasiet i Uddevalla på Bohusbanan.

Jag minns hur jag vid något tillfälle för typ 25 år sedan hade ett samtal med en trafikplanerare från Västtrafik. Då skulle alla bussar gå från kusten och norra Bohuslän in till Uddevalla Central. Jag föreslog att det kunde vara bättre att bussarna i norra Bohuslän anslöt till järnvägsstationen i Munkedal i stället. Han slog ifrån och blev förskräckt över tanken att jag kanske för Munkedals kommuns räkning skulle driva min tes.

Det gjorde jag inte men allteftersom gick utvecklingen mina tankar till mötes. Bussarna fick inte Uddevalla Central som knutpunkt utan det blev till slut Torp där de olika linjerna bands samman. För de som skall mot Trollhättan och Vänersborg och vill ta tåget blir det kortare väg om man i stället ansluter i Munkedal från kusten i norra Bohuslän.

Det kommer att bli så alltmer när antalet avgångar i Munkedal med den nya Station Centralen i Västlänken i Göteborg kommer att fördubblas. Fler avgångar kommer att gå från Strömstad och ännu fler från Munkedal, som därmed kan bli en knutpunkt för kollektivtrafiken i norra Bohuslän.

Det är väl dags att någon nu lyfter frågan om att återigen förklara även Norra Bohusbanan som Riksintresse. Kanske kan även beredskapsfrågan ha betydelse i det avseendet.

Det gäller i högsta grad även för Lysekilsbanan som av Trafikverket behandlats på ett sätt i form av bristande underhåll så att den blivit så dålig att det nästan inte går att köra på den. Men bara nästan. Det går att köra på den och det skulle inte vara omöjligt att rusta upp den.

Med en ordentlig satsning på högre hastigheter på den och på Bohusbanan, typ 140 km i timman, skulle det fortare att ta sig till Göteborg på tåget från Lysekil än i dag med både buss och bil. Tåg är både miljövänligt, energisnålt och säkert och det allra bästa sättet att lösa de kollektiva kommunikationerna från och till Lysekil.

Även här finns nu ett ljus i den tunnel som fram tills nu varit försänkt i ett djupt mörker. Varken Lysekils politiker, med få undantag, eller regionens politiker, med lika få undantag, har visat något som helst intresse av att rusta upp Lysekilsbanan. Det är regionens trafikbolag Västtrafik som med en trafikeringsvilja skulle kunna vara ett skäl för Trafikverket att ändra sig.

Mycket talar ju nu för att försvarsskäl gör att banan kommer att bevaras. En gemensam satsning med finansiering med tre ben i form av försvaret, trafikverket och regionen skulle kunna göra en ekonomisk satsning möjlig.

Det är dags för våra politiker att vakna och utnyttja denna möjlighet.

Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!

Publicerad:
Nyhetsarkiv