Även om mycket arbete återstår innan de kan pusta ut känns det ändå skönt att de är på rätt spår, medger Dalsspiras VD Malin Jakobsson. Foto: David Nyberg

Dalsspira närmar sig svarta siffror

Grillost, tvålitersdunk och effektiviseringar viktiga pusselbitar

2019-12-14 Dalslands och Bohusläns lokala mejeri Dalsspira ser efter flera år av stora underskott ut att närma sig en mer balanserad ekonomi. Effektiviseringar och lyckade produktlanseringar har bidragit till den positiva utvecklingen.

Under helåret 2018 gick Dalsspira back nästan 6 000 000 kronor, alltså i snitt knappt 500 000 kronor per månad. I år ser resultatet ut att bli betydligt bättre. I juli lyckades företaget för första gången på flera år gå med vinst under en enskild månad. De två efterföljande månaderna gick de visserligen back med i snitt ungefär 125 000 kronor per månad vilket är mycket pengar, men ändå en rejäl förbättring jämfört med tidigare.

Under Västsveriges besök på Dalsspiras mejeri i Färgelanda har företagets VD Malin Jakobsson sällskap av Marcus Nyström från Lokalproducerat i Väst. Ett resurscentrum för småskaliga livsmedelsproducenter i Västra Götaland, som enligt Malin har fyllt en mycket viktig funktion i Dalsspiras resultatförbättring som skett under året.

Även om de fortfarande har mycket arbete kvar innan de kan pusta ut helt medger Malin att det ändå känns väldigt skönt att äntligen ha lyckats att nå break even under en enskild månad.

– Man får ju facit på något sätt, vad vi behöver göra för att det ska ligga där.

Känns det som att ni närmar er svarta siffror på riktigt?

– Absolut. Vi har en liten bit kvar, men det är mycket mer hanterbart nu. Lite krasst kan man säga att det handlar om att sälja in våra varor i ytterligare en stor butik, det är inte mycket mer än så som som krävs.

– Och resultatförbättringen går med en imponerande hastighet skulle jag vilja tillägga, fyller Marcus i.

Marcus Nyström, VD för Lokalproducerat i Väst, och Malin Jakobsson, VD för Dalsspira. Foto: David Nyberg

– Det går inte långsamt, vi pratar om ett år. Att vända de siffrorna som var för ett år sedan, mot det senaste bokslutet, följer man den resan så är det en imponerande utveckling. Framför allt med tanke på att det här negativa resultatet inte handlar om en sexmånadersperiod, utan att det faktiskt har varit en treårsperiod, säger Marcus.

– Och det är ju Dalsspira som har gjort ett jättejobb. Tillsammans med en konsumentförändring dessutom då. Att allt fler efterfrågar lokala produkter.

Malin förklarar att den fina utvecklingen är resultatet av ett intensivt och målinriktat arbete som sattes igång på under hösten 2018. I och med att Marcus då kom in på allvar och tog första viktiga steget i förändringsprocessen. Tillsammans med Dalsspira gjorde han en grundläggande kartläggning av hela företagets verksamhet på alla nivåer. Eftersom Marcus är processteknolog med specialinriktning mot mejeri passade hans kompetens mycket bra för Dalsspiras behov.

– Jag skulle vilja säga att det här var en stor förutsättning över huvud taget, att vi har fått den här hjälpen genom Lokalproducerat i Väst, och framför allt genom dig Marcus. Att du kom in och hjälpte till med just den kompetensen som vi själva saknade. Som är en av de stora framgångsnycklarna som vi har haft, så är det bara.

Dalsspiras Mikael Olsson jobbar effektivt för att hinna med att få ut alla varor i tid. Foto: David Nyberg

Efter kartläggningen gjordes ett stort arbete för att effektivisera produktionen. Det har resulterat i bland annat minskad elanvändning, besparingar motsvarande 1 200 000 liter vatten per år och minskat svinn av mjölk med ungefär 35 000 liter per år. Genom att konkurrensutsätta leverantörer har de sparat pengar på inköp och de har även lyckats minska personalkostnaderna.

– Man skulle kunna säga att vi har sparat på allt. Ja, förutom mjölkpriset då, det har vi inte sänkt, säger Malin.

– Sen skulle jag vilja tillägga att alla de här besparingarna har gjorts samtidigt som produktionen har ökat med 20 procent det senaste året. Det är ju det som är lite häftigt och som visar att man tänker på rätt sätt, säger Marcus.

En viktig pusselbit som möjliggjort för Dalsspira att göra så stora effektiviseringar som de har gjort är att de i våras lade ned den förlusttyngda getostproduktionen och numera baserar hela sortimentet på komjölk. Med färre olika sorters produkter blir arbetet enklare och kräver färre produktionstimmar och med mindre svinn.

Hur kändes det att lägga ned getostproduktionen, Dalsspira startade ju ändå som ett rent getmjölksmejeri från början?

– Det är dubbelt så klart. Rent emotionellt så är det klart att det är jobbigt. Det var ju min mamma som startade mejeriet på de premisserna, och jag har själv varit med och är uppväxt med getter och hela den biten, säger Malin.

– Men ekonomiskt sett så var det det enda rätta. Sen får vi se om det finns en marknad framöver, men just nu så fanns inte den.

Tvålitersdunken har tagits emot väl av konsumenterna. Foto: David Nyberg

Trots att Dalsspira avvecklat getostproduktionen har de alltså lyckats öka den totala försäljningen med 20 procent det senaste året. Det beror delvis på att både lanseringen av mjölk i tvålitersdunk och den nya förbättrade yoghurten har tagits emot väl av konsumenterna.

Den senaste nya produkten är Dalsspiras grillost på hundra procent komjölk, en svensk variant av halloumi. Lanseringen av den lyckades de tajma väldigt lägligt. Till alldeles efter att svenskarna fick upp ögonen för ohållbarheten i att köpa cypriotisk halloumi och för Cyperns höga antibiotikaanvändning vid djuruppfödning.

– Det är ju jättekul egentligen, för vi hade arbetat hela våren med att ta fram den. Och det är ju mycket tack vare dig Marcus, säger Malin.

– Vi har jobbat med ett Interreg-projekt som heter Reframe, fortsätter Marcus.

– Och i det projektet så finns det medel till att hjälpa till och utveckla och ta fram produkter som ska nå ut på dagligvaruhandeln. Och det var tack var det som jag kunde lägga mer tid här på företaget för att hjälpa Dalsspira i arbetet med att ta fram den här grillosten på komjölk, säger Marcus.

Malena Hellberg packar Dalsspiras nya grillost som är gjord på hundra procent komjölk. Foto: David Nyberg

– Sen då som sagt så kom ju det här cypriotiska larmet, när vi var färdiga ungefär, både med etikett och produktutveckling och hela den biten. Vi måste ut med det här nu!, säger Malin och skrattar.

Och då tog ni kontakt med Ica?

– Ja, jag ringde och frågade om de var intresserade av en svensk grillost, och då sa hon faktiskt nej. För det funkar inte på det sättet. Det är ett halvårs aviseringstid för att komma in på Ica, det är ett jättejobb egentligen. Men då hade vi sån tur, hon ringde tillbaka tre dagar senare och sa att vi måste göra det här. Och då kom vi in på en månad, i slutet av augusti kunde man köpa grillosten på Ica-butiker runt om i hela Sverige, säger Malin.

– Vi stod och gjorde grillost dag och natt ett tag där i höstas, för att få till de volymerna. Och det säljs väldigt mycket grillost även nu på vintern. Så det handlar inte bara om att du ska lägga den på grillen. Utan det är ju som vegetariskt alternativ till hamburgare och annat kött som är den stora grejen.

Allt fler producenter börjar tillverka svenska alternativ till halloumi, och nu senast meddelade Ica i början av december att de ska lansera en egen svensk grillost i mitten av september nästa år. Tror du att det här kommer göra att efterfrågan på Dalsspiras grillost kommer att minska?

– Jag tror inte att det minskar. Sen är frågan hur mycket man kan växa och det är det ingen som vet. Jag tror att det finns plats för ganska många. Den som kommer ta mest stryk tror jag är den cypriotiska.

Publicerad: Uppdaterad:
David Nyberg,
Nyhetsarkiv