Det var Ghazwan från Bagdad, Irak, på fiol, Obai från Palestina på gitarr och den unga flickan Saba med sång, också hon från Palestina. Dom bjöd på klassisk arabisk pop med flamenco, från 1920-talet och framåt. En underlig blandning kan man tycka, men det gav ett vackert helhetsintryck.
Vacker med djup känsla bakom
Saba som sitter i lång vit klänning i mitten sjunger på arabiska med den karakteristiska arabiska sångstilen med utdragna böljande vokaler fram och åter. Den kan ibland låta klagande, men den är så vacker med djup känsla bakom varje ton.
Sångerskan fick lära sig sjunga i sin familj, och hon uttrycker också sången med armar och händer. Plötsligt säger violinisten att nu blir det traditionell egyptisk dans! En kvinna i publiken börjar dansa och vrida på höfterna, och då kan inte heller jag sitta still! Vi dansar tillsammans på den lilla plats som finns mellan borden och det är härligt. Så ska det vara. Mera spontandans på våra konserter!
Turné i Spanien
Gruppen har funnits i 1,5 år. Alla tre bor i Malmö och planerar framöver en turné i Spanien.
Cillan Rudberg
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!


