Just nu pågår ett antal processer med skadeståndskrav mellan olika parter efter skredet i september 2023 på E6 vid norra infarten till Stenungsund. Haveriutredningen landar i att det är upplag av alltför stora mängder massor öster om motorvägen som orsakat skredet. Man har också konstaterat brister i de geotekniska underlag som kommunen baserat bygg- och marklov på för det verksamhetsområde som var på väg att anläggas ovanför E6.
Detta har Trafikverket tagit som intäkt för att kräva Stenungsund på skadestånd motsvarande de kostnader man haft för att reparera vägen, nämligen 570 miljoner kronor.
Hög vattenföring
Samtidigt har Stenungsunds kommun ställt krav i sin tur på ett antal företag som varit aktiva med den schaktning och de upplag av jordmassor som haverikommissionen ser som orsaker till skredet. Medan man på andra ställen där skred inträffat sett hög vattenföring i vägtrummor under vägar och järnvägar som faktorer som haft betydelse för händelseutvecklingen gör man inte den kopplingen när det gäller skredet i Stenungsund.
– Stora nederbördsmängder ser vi som en möjlig bidragande orsak till skredet, men då genom att de massor som lagts upp tagit upp vatten och blivit ännu tyngre, säger Alexander Hurtig, haveriutredare på Statens Haverikommission.
Att det regnat mycket dagarna innan skredet innebar också hög vattenföring i både Kärrbäcken och Norumsån vilket vittnesuppgifter före skredet kunnat intyga. En vittnesuppgift talar om mycket vatten vid inloppet till vattentrumman och att vattnet där rört sig fram och tillbaka.
– Vi har tolkat det som att det varit någon form av pulserande rörelse i vattnet, säger Alexander Hurtig.
Strax före raset har två bilförare lämnat var för sig oberoende uppgifter om att det förekommit gropar i vägbanan när de passerat söderut i höjd med Burger King.
– Vi ser inte heller det som att vägtrumman på något sätt har orsakat det, säger Alexander Hurtig.
Intakta
Han säger att de här slutsatserna drar man bland annat av SGI:s rapport. Den säger att fyllnadsmassorna runt vägtrumman har varit intakta och alltså inte eroderats bort på något sätt och underminerat vägbanken. Den säger också att analyserna av skredet pekar på att skredet varit på ett djup av 10-12 meter och att hela vägen har flyttat på sig i sidled som en platta.
Nederbördsmängder
När det gäller sambandet mellan hög vattenföring och skred så har Haverikommissionen startat upp en utredning där man studerar den här problematiken i tre fall där skred inträffat på väg respektive järnväg. Man studerar också ett fall hösten 2023 i Iggesund vid stora nederbördsmängder under ovädret Hans och som då underminerade en banvall som gav vika.
Vid en kontakt med Trafikverket meddelas att man regelbundet låter kontrollera vägtrummorna och den senaste kontrollen av vägtrumman för Kärrbäcken genomfördes genom okulär besiktning i juli 2023, alltså några månader före skredet. Själva vägtrumman rapporterades vara vid god vigör med vissa rostangrepp nedtill. Någon aktuell bild från vägbanken vid inloppet har Trafikverket meddelat att man inte har.Det vore väldigt intressant om någon läsare har tagit någon bild eller känner till någon bild på hur det såg ut med den höga vattenföringen vid inloppet till trumman strax före skredet och i så fall kan skicka över en sådan till oss.
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!




