– Vi har grundvattennivåer under det normala och begränsad återhämtning under vintern, säger Andreas Sjögren, chef för affärsdrivande verksamhet, sektor samhällsutveckling i Orust kommun.
Även flöden och markfuktighet är under normala nivåer vilket sammantaget innebär en förhöjd risk för vattenbrist under sommaren vid fortsatt torrt väder.
– Utgångsläget är dock något bättre än föregående år, säger han.
Kommunen har en överföringsledning till Uddevalla vilket innebär att de kan få stöd därifrån vid behov.
– Utöver detta följer vi vattenläget löpande och har beredskap för att införa åtgärder, exempelvis informationsinsatser eller begränsningar i vattenanvändning, om situationen skulle kräva det.
På grannön Tjörn ser situationen helt annorlunda ut. De går in i sommaren med fyllda reservoarer.
– Det är ett mycket bra utgångsläge inför sommaren. Om inte sommaren blir extremt lång och torr ser prognosen bra ut för Tjörn. Om det mot all förmodan skulle bli vattenbrist på Tjörn kommer vi att införa bevattningsförbud, säger David Andersson, avdelningschef VA.
Västvatten står för försörjningen av vatten till Färgelanda, Sotenäs, Munkedal och Uddevalla och även där ser läget bra ut. Men hur det kommer att bli senare i sommar är svårt att förutspå.
– Det är svårt att på förhand veta hur dricksvattennivåerna kommer att vara under en sommar. Det beror på flera parametrar, som hur varmt det kommer att bli, hur mycket nederbörd som kommer att komma och hur läget varit under året som gått. Även om det ännu är för tidigt att säga hur ytvattennivåerna kommer att utvecklas senare i sommar, följer vi läget noggrant och uppdaterar löpande med aktuell information, för att vid behov meddela eventuella restriktioner i vattenanvändningen, skriver Lina Albinsson, kommunikatör på Västvatten i ett mejl.
Om det blir vattenbrist har de en skala från 0-4, där 0 är normalläget till 4 som är högsta nivå och nödvatten, där krisplan sätts in. Vid nivå 1 råder inget förbud, men det är mycket olämpligt att använda stora mängder vatten, till exempel fylla pooler, vattna gräsmattor och använda vattenspridare.
Även i Tanum och Lysekil är vattentillgången god men man uppmanar även de boende att vara ansvarsfulla.
– Dricksvattnet som kommer ur kranen är främst avsett för mat, dryck och hygien – inte för bevattning och fyllning av pooler. Vattenförbrukningen i Tanums kustsamhällen ökar markant under sommaren, vilket innebär en stor påfrestning på de tekniska systemen, skriver Karin Görfelt, VA-ingenjör i Tanums kommun.
Tack för att du stöttar oberoende lokaljournalistik! Läs alla artiklar i Tidningen Västsverige!



